Shame, Shame, Shame

15 mei 2009 door Stefan de Konink

Om even in de sfeer te komen…

Werd enkele jaren geleden nog een laster campagne door de firma Falk tegen ons gevoerd dat wij OpenStreetMap data zouden hebben gekopieerd uit het Nationale Wegen Bestand blijken wij zelf slachtoffer geworden te zijn van RWS🙁 De originele tekenaar van Nuenen, Freek, heeft ‘De Triangel’ gevonden. Waarmee voor ons de bevestiging is geleverd dat hier een al wat oudere OpenStreetMap database is samengevoegd met NWB data.


Wat betekent dit logootje ook al weer:

…volgens mij iets als. Indien u deze data samenvoegt met andere data willen wij graag uw andere data hebben, onder dezelfde licentie als de onze. Maandag maar eens bellen, het wordt een leuk weekend in Hoofddorp.

Tags: , , ,

7 Responses to “Shame, Shame, Shame”

  1. patrick says:

    Hoe kom je er dan achter dat het om een ‘geleende’ kaart gaat?

    Ik weet dat er in kaarten controle punten worden verstopt die niet in het echt aanwezig zijn of in het echt anders zijn, maar zover ik kan zien, op bijvoorbeeld Google Maps staat daar wel degeleijk een vergelijkbaar gebouw.

  2. Stefan de Konink says:

    Je komt er achter omdat er info op OSM kaarten staat die nergens anders te vinden is. En tevens is het al toegegeven 🙂

  3. Cartinus says:

    Zoals gewoonlijk heeft Stefan de klok wel horen luiden, maar weet hij niet waar de klepel hangt.

    You are free to adapt the work,
    Under the following conditions
    You must attribute the work
    If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

    Openstreetmap wordt gewoon genoemd op de site, dus de attribution is er.

    De gerenderde tiles moeten inderdaad cc-by-sa zijn, maar er staat helemaal niets in cc-by-sa over het vrijgeven van andere databronnen.

  4. Stefan de Konink says:

    Dus in jouw optiek mogen we het overtrekken?

  5. Cartinus says:

    1. Als ze het in deze vorm blijven renderen.
    2. Als jij vervolgens een rechter zo ver krijgt ze te dwingen de tiles ook echt volgens cc-by-sa vrij te geven. (Het feit dat ze het zouden moeten zijn, wil niet zeggen dat ze het ook meteen zijn.)
    3. Als je vervolgens hard kunt maken dat het vullen van de OSM database met overgetrokken data nog steeds een “creative work” is.
    Ja, dan mag je ze overtrekken.

    Men is voor OSM niet voor niets bezig met een nieuwe licentie. Er wordt sterk aan getwijfeld of de cc licenties hard zijn te maken voor data zoals OSM.

  6. alexanderpas says:

    Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat deze voorwaarden niet compatible zijn met cc-by-sa
    (wat dus inhoudt, dat rws onze gegevens niet mag gebruiken, of dat ze de gegevens moeten vrijgeven.)

    http://www.maximumsnelheden.nl/service/downloadnwb.php

    Regels ten aanzien van het gebruik van de snelheidsgegevens

    De snelheidsgegevens mogen alleen worden gebruikt voor dat doel waarvoor zij ter beschikking worden gesteld namelijk: het mogelijk maken dat bestuurders van voertuigen worden geinformeerd over de snelheidslimiet ter plaatse, op een wijze die geen gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid, eventueel kan het feitelijk gedrag van de bestuurder met medeweten van de bestuurder door het in-car systeem worden geregistreerd echter binnen de geldende wetgeving (te denken aan de privacy en arbeidsrecht). De gegevens mogen worden toegevoegd aan bestaande routenavigatiesystemen, de gegevens mogen niet worden gebruikt om navigatiesystemen mee te genereren.

  7. Dirk Bussche says:

    Ik ben de ontwikkelaar van maximumsnelheden.info. Ik heb al op de mailinglist gereageert en een gesprek afgesproken met sommigen van OSM, maar gezien de ernst van de beschuldiging wil ik hier ook publiekelijk reageren.

    1. Ik krijg de indruk dat de heftige reacties die we hier krijgen niets te maken hebben met de juridische discussie en ook niet met de maximumsnelhedensite zelf, maar het feit dat jullie (net zoals ik) teleurgesteld zijn in rijkswaterstaat omdat het vrijgeven van het NWB zo lang duurt. Aub benoem dat dan ook als dusdanig anders krijgen andere ontwikkelaars van geo-applicaties die dit lezen het gevoel dat ze OSM niet mogen gebruiken als in die applicatie ook data van derden (die ze natuurlijk niet onder cc-by-sa kunnen vrijgeven) gebruiken. En deze indruk is pertinent niet waar:

    2. met maximumsnelheden.info doen wij precies wat volgens de Attribution-ShareAlike is toegestaan.
    http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/legalcode zegt duidelijk dat als je “the work”(=OSM-data) gebruikt in een eigen werk, dit mag als je de bron vermeldt en de data ongewijzigt publiceert. Je mag dit uitdrukkelijk ook in een “Collection” samen met andere werken. Alleen als je je eigen werk op de oorsrponkelijke data baseert of deze verandert, dan moet je dit nieuwe werk ook onder een compatibele licentie vrijgeven.
    Wij tonen op maximumsnelheden.info 3 lagen:
    – de ongewijzigte achtergrondvlakken van OSM
    – het NWB
    – de snelheden
    De bovenste lagen (NWB en snelheden) baseren op geen enkele wijze op de onderste, alleen al omdat ze al bestonden voordat wij het besluit namen de achtergrondlaag van OSM eronder te leggen. Alleen als wij de gedownloade shapes van OSM zouden editen om fouten te verhelpen of zouden aanvulllen, zouden wij de geedite versie weer vrij moeten geven. Wij hebben daarom besloten dat dus niet te doen maar waar nodig direct op OSM te editen en dan nieuwe shapes te downloaden – zo heeft iedereen er baat bij.
    De enige verblijvende vraag is of de gerenderde tiles welke om performance-redenen de twee semi-statische lagen bevatten (alleen snelheid is bij ons dynamisch) niet gescheiden moeten worden in 2 sets met tiles.
    Het renderen van tiles is echt geen “werk” zoals bedoeld in de creative commons. Lees maar de definitie van “work” daar (literary and/or artistic work…). Tiles zijn eerder vergelijkbaar met een respons op een WMS-request (waar je ook twee lagen tegelijk kan opvragen), een automatisch proces voor het transport tussen de data (het werk) en de gebruiker.
    Hooguit de applicatie om te renderen is een werk, maar die is weer niet gebaseerd op de OSM-data (trouwens wie wil mag die hebben maar het stelt niks voor). Als de meerderheid dit anders ziet dan zullen wij er maar gewoon 2 sets tiles van maken – maar gezien het enige effect een iets langzamere applicatie met precies hetzelfde kaartbeeld is: wat schiet je ermee op voor OSM?
    Wat de licentie voor de snelheden zelf geldt: juridisch gezien zijn die geen afgeleid werk van OSM en moeten dus ook niet cc-by-sa zijn. Dat dat wel handig is omdat je ze dan weer in OSM kan inlezen is een ander verhaal en ik persoonlijk ben daar groot voorstander van – deze discussie wordt op dit moment gevoerd.

    3. In ieder geval lijkt me onafhankelijk van dit concrete geval nodig dat wij hier consensus krijgen over wat wel en niet mag met OSM data in combinatie met andere data en dit duidelijk op de website of wiki vermelden. Anders is er over enkele weken de volgende website welke OSM gebruikt de pineut omdat die ondanks goede wil in overtreding is tegen de uitleg van CC-sharealike door de NL-OSM community.
    Mij voorstel voor een set regels is:
    a) als in een applicatie naast OSM-data ook andere, onafhankelijk van OSM ontstaande data getoont wordt is dit toegestaan onder voorwaarde van bronvermelding. Er is geen juridische noch morele verplichting deze data beschikbaar te maken
    b) als de OSM-data zelf gewijzigt of aangevuld wordt voor of door de applicatie moeten de wijzigingen zelf onder een met cc-by-sa compatibele licentie gepubliceerd worden. Als het om wijzigingen van algemeen belang (zoals aanvullingen of correctie van fouten) gaat is de meest zinvolle weg om hieraan te voldoen deze edits gewoon direct in OSM voor te nemen.
    c) als door de applicatie, bovenop de OSM-laag, nieuwe data gegenereert wordt welke niet op OSM is gebaseerd, bestaat welliswaar geen juridiche verplichting maar wel een morele verwachting van de community deze voor zover mogelijk en zinvol ook openbaar beschikbaar te maken.
    Dirk Bussche