Google Maps API – Nu Met Gratis Advertenties

11 april 2011 door Martijn van Exel

Tot nu toe hadden gebruikers van de Google Maps API de mogelijkheid om hun Google-gebaseerde kaartapplicaties op het web te vrijwaren van advertenties via een zogeheten ‘opt-out’. Google was tot nu toe ook nog niet erg voortvarend met het plaatsen van willekeurige advertenties op de kaart. Dat gaat binnenkort allemaal veranderen, volgens het Google Geo Developers Blog. Alle nieuwe webapplicaties op basis van de Google Maps API vallen onder nieuwe gebruikersvoorwaarden, die onder meer de verplichting tot het tonen van advertenties in de kaart bevatten. Daarnaast komen er limieten voor het gebruik van de API. Ook de ‘Static Maps API’ – waarmee je een statisch kaartje op je website kunt integreren – krijgt nieuwe voorwaarden, waarbij juist wat meer soorten gebruik worden toegestaan dan tot nu toe.

Voor kleine gebruikers, persoonlijke websites en kleine blogs, zullen deze veranderingen in de voorwaarden misschien geen reden zijn om om te gaan zien naar een andere manier om kaarten op hun websites te tonen. Voor grotere sites, en in het bijzonder sites met een officieel of gezaghebbend karakter, is er mogelijk meer aan de hand. Als overheid kun je niet toestaan dat de inhoud van de kaart, een primaire informatievoorziening naar burgers, mede wordt bepaald vanuit een commercieel business model. Nu blijven bestaande websites nog buiten schot, maar als de huidige versie van de Google Maps API wordt uitgefaseerd zullen ook zij voor de keuze komen te staan: ofwel we gaan betalen voor ‘premium’ dienstverlening door Google, ofwel we stappen definitief over op een webkaartenplatform waar we wel de volledige zeggenschap over hebben: een combinatie van Open Source software (OpenLayers) en Open Data (OpenStreetMap) ligt dan voor de hand en past ook goed binnen de huidige Open Data-trend die de overheid op steeds meer niveaus roept te omarmen.

Comments are closed.